Al bijna 30 jaar zit Marco Hogeboom (50) in het vak. Hij begon als installatiemonteur bij Nijhof, groeide in zijn carrière en kwam na vele omzwervingen anderhalf jaar geleden als senior projectmanager bij Willemsen Installatie in Heino terecht. Toch weer bij de Nijhof Groep. Naast projectleider is hij medeverantwoordelijk voor het opleiden en (bij)scholen van personeel. En dat is een serieuze- en interessante taak, geeft hij aan. ,,Personeel is schaars momenteel. We investeren op allerlei manieren in ‘nieuwe handjes’.’’
Goede arbeidskrachten zijn meer dan welkom bij de Nijhof Groep. Als nieuwe arbeidskrachten zich melden lijkt Marco Hogeboom soms meer op een psycholoog dan een projectleider. ,,Ik wil heel goed kijken en luisteren naar wat iemand zélf wil. Soms krijgen we een sollicitant binnen die weinig weet van ons vak, maar wel interesse toont. Die mag dan een paar dagen meelopen op de bouw om te kijken of het wat voor ‘m is. Als iemand er zin in heeft, zijn er vele mogelijkheden. Lerend werken, werkend leren. Alles is bespreekbaar, werken of een combinatie van school en werk. Voor ieder individu is er persoonlijke aandacht. Niet alleen bij het werk zelf, ook bij het leren. Bij ons is er de mogelijkheid om met een klein groepje werk te oefenen in een leeromgeving bij onze eigen Salland Tech Academy. Er is begeleiding en zo kan een medewerker technisch bijspijkeren en werkzaamheden trainen.’’
Marco Hogeboom zorgt ervoor dat nieuwkomers niet zomaar in het diepe worden gegooid. ,,Het heeft geen zin om een pupil en een leermeester zomaar klakkeloos bij elkaar te zetten’’, zegt hij. ,,En een nieuwe medewerker iedere keer met een andere monteur op stap sturen werkt doorgaans ook niet constructief. Liefst koppelen we een nieuweling en een eerste monteur die bij elkaar passen voor langere tijd aan elkaar. Kunnen ze elkaar leren kennen en er samen wat van maken. Met de bedoeling dat er een positieve werksfeer ontstaat. Een monteur kan vervolgens heel trots zijn als blijkt dat zijn leerling het in de vingers krijgt en groeit in zijn werk. Die positieve energie gaat trouwens over en weer. De beginneling ontwikkelt zich, en voor de eerste monteur is die ontwikkeling ook leerzaam en een enorme stimulans.’’
Bij Willemsen gaat een nieuwe medewerker bijvoorbeeld aan de slag bij seriematige renovatie. Dat is volgens Marco ideaal werk om het vak te leren. In het begin kijkt de eerste monteur mee, controleert of het goed gaat, helpt waar nodig. Vervolgens kan de leerling steeds zelfstandiger gaan werken. Ook zijn er bij Willemsen Installatie mogelijkheden om te werken binnen de utiliteitsbouw. ,,Ieder mens is anders’’, weet Marco. ,,Het is voor mij vooral zaak om de mensen op de juiste plek te krijgen. We willen onze monteurs graag tevreden hebben en houden.’’
Marco Hogeboom is overigens niet (meer) zo nonchalant over zijn werk als in het verleden. ,,Ons vakgebied in de techniek wordt, misschien wel mede door allerlei klusprogramma’s op tv, soms onderschat. Heel onterecht, het bagatelliseren van de techniek’’, vindt hij. ,,’De techniek stelt niks voor’, dat straalden we vroeger zelf ook uit. Dat is dus niet zo. Het vak stelt wel degelijk wat voor. We nemen het heel serieus. Daarom vind ik het belangrijk dat we ons personeel degelijk opleiden en bijscholen. Vanaf de absolute basis. Heel solide, van de kleinste werkzaamheden tot ingewikkeldere klussen. Dat gaat niet vanzelf. Techniek is niet zo simpel en vanzelfsprekend als het lijkt.’’
Voor de Nijhof Groep werkt de huidige aanpak van de eigen Salland Tech Academy goed en opbouwend. ,,We scholen leerlingen, zij-instromers of andere aanwas. Soms gaat dat voorspoedig, soms gaat het wat minder snel en is het een kwestie van een lange adem. Ook dan is het de moeite waard. We steken graag energie in het personeel als dat uiteindelijk voor beide kanten wat moois oplevert. We zijn blij met al onze medewerkers. En als het heel goed uitpakt kan een leerling op termijn weer een volgende leerling gaan begeleiden.’’