Minder opleiden en meer leren

Leren is het kloppend hart van elke organisatie, vooral in een tijd waarin technologie en wetgeving zich razendsnel ontwikkelen. Dit geldt zeker voor de installatiebranche, waar de behoefte aan opleidingen enorm is toegenomen.

De oorzaak? Die zijn divers. Van de snelle technische ontwikkelingen en noodzakelijke certificeringen tot de noodzaak om zij-instromers op te leiden door schaarste op de arbeidsmarkt. De branche is daarin duidelijk: er zijn opleidingen nodig om deze uitdagingen aan te kunnen. Maar hierin schuilt een gevaar. Een opleiding is namelijk niet de oplossing voor uitdagingen, maar slechts een middel om die aan te pakken. In de praktijk zien we echter dat opleidingen vaak een doel op zich worden in plaats van een hulpmiddel om een hoger doel te bereiken. Dit werd pijnlijk duidelijk tijdens een gesprek met een deelnemer van een veiligheidstraining. Ik vroeg hem waarom hij deelnam aan de training en hij antwoordde dat het ging om het behalen van een verplicht certificaat. De training was gericht op het trainen van mogelijke toetsvragen, aangevuld met praktijkvoorbeelden. Aan het eind van de dag slaagde de deelnemer glansrijk. Ik vroeg hem wat hij nu in de praktijk anders zou doen. “Niets anders dan anders. Wij doen het altijd zo.”

Dit voorbeeld illustreert de kern van het probleem: de training was een middel om een certificaat te behalen, niet om daadwerkelijk veiliger te gaan werken. Maar veilig werken leer je niet in een leslokaal; dat leer je op de werkvloer. Het is essentieel dat er afspraken worden gemaakt en dat collega’s elkaar hierop aanspreken. De veiligheid op de werkvloer neemt pas echt toe wanneer onveilige situaties die nog niet eerder besproken zijn, binnen de organisatie worden gedeeld. Zodat iedereen daarvan kan leren. Dit vraagt om een cultuur waarin leren wordt gestimuleerd, gedragen door leidinggevenden en gevoed door de intrinsieke motivatie van medewerkers.

Meer dan ooit moeten we van elkaar leren. Ervaren medewerkers kunnen dienen als werkplekbegeleiders, terwijl jongeren ervaren medewerkers weer op weg kunnen helpen als het gaat om nieuwe technologieën. Dit kan echter alleen succesvol zijn als er binnen de organisatie een positieve leercultuur heerst. Dat bereik je niet alleen door opleidingen aan te bieden, maar door ook de ruimte, middelen en tijd te creëren om daadwerkelijk te leren. Zorg ervoor dat leren op alle niveaus mogelijk is en stimuleer dat mensen samen en van elkaar leren. Een veilige omgeving is daarbij onmisbaar, want alleen dan durven medewerkers fouten te maken. Leidinggevenden spelen hierbij een cruciale rol en dienen als voorbeeld voor de rest van de organisatie.

Het is tijd om minder op te leiden en meer te leren. Alleen zo kunnen we de uitdagingen van vandaag én morgen het hoofd bieden.

Dit artikel is overgenomen van SOM online.

Deel dit artikel:

Scroll naar boven