Bij de Nijhof Groep staat niet omzet, maar persoonlijke ontwikkeling op één

Als ondernemer kun je heel veel verschillende doelen hebben. Je kunt dromen van internationaal succes, proberen om zo groot mogelijk te worden of alles op alles zetten om zoveel mogelijk geld te verdienen. Voor Angelique Nijhof is ondernemen echter veel meer dan dat. Als eigenaar van de Nijhof Groep wil ze natúúrlijk dat het familiebedrijf goed loopt, maar daarnaast wil ze vooral ook maatschappelijk betrokken zijn.

In Salland hebben we heel veel mooie familiebedrijven en dus zitten we ook voor deze rubriek regelmatig aan tafel bij een van deze families om hun succesfactoren te ontrafelen. Het gaat vaak over de uitdagingen en kansen waar de verschillende generaties tegenaan lopen en hoe het bedrijf zich daar dwars doorheen heeft ontwikkeld. Ook een eventuele nieuwe generatie komt daarin vaak ter sprake. Maar deze generatie zélf aan het woord laten? Dat is nieuw. En dus zijn we blij verrast als niet Angelique Nijhof ons in Broekland verwelkomt, maar haar dochter Britt. “Sinds deze zomer ben ik hier begonnen met een traineeship, dus ik mag overal meekijken”, vertelt ze vrolijk. “Het is een geweldige manier om te ontdekken waar mijn interesses liggen en om te kunnen bepalen of ik een toekomst voor mezelf in het familiebedrijf zie.” Inmiddels is Angelique zelf ook aangeschoven en ze knikt enthousiast bij het verhaal van haar dochter: “Alle drie onze kinderen tonen interesse in het familiebedrijf en dat is natuurlijk heel leuk om te zien. We geven ze alle ruimte om dat lekker te gaan ontdekken.” Britt: “Die interesse heb ik altijd wel gevoeld. Het lijkt me oprecht heel erg leuk, maar tegelijkertijd vind ik het wel een grote, serieuze stap. Een behoorlijke verantwoordelijkheid ook. Die voel ik nu al.”

Dat verantwoordelijkheidsgevoel heeft Britt duidelijk van haar moeder, want het was precies dat gevoel dat ervoor zorgde dat Angelique 32 jaar geleden in het familiebedrijf rolde. “Na mijn studie Commerciële Economie ging ik in het bedrijf van mijn ouders werken. Tijdelijk dacht ik, want ik wist nog niet precies wat ik wilde. Ik was nog maar 21 en wilde eigenlijk nog wel doorstuderen. Kort daarna gingen mijn ouders uit elkaar en dat zorgde voor veel onrust. Als oudste dochter voelde ik me enorm verantwoordelijk voor het bedrijf. Ik had het gevoel dat de boel in elkaar zou klappen als ik weg zou gaan. En dus bleef ik. Voordat ik het wist, was ik in het bedrijf gerold.”

Zorg voor je mensen

In 1999 namen Angelique en haar man Michel het bedrijf – toen nog officieel Jan Nijhof BV geheten – officieel over. Met veertig man personeel was het zeker al geen klein bedrijf meer, maar toch stond in het familiebedrijf het persoonlijke, warme karakter voorop. “Mijn ouders zeiden altijd: zorg goed voor je mensen. Dat hebben wij altijd onthouden”, zo vertelt Angelique. Britt lacht: “Opa en oma gingen daar wel íets verder in hè? Vroeger zaten sommige medewerkers bij hen aan tafel voor het avondeten.” Angelique: “Haha, ja! Die tijden zijn wel veranderd. Maar nog altijd vind ik laagdrempeligheid heel belangrijk. Dat aspect proberen we zo goed mogelijk te bewaken, maar tegelijkertijd zijn we natuurlijk ook behoorlijk gegroeid. En hoe groter je wordt, hoe moeilijker dat is.”

Nijhof Installatie staat namelijk niet meer op zichzelf. Samen met de overgenomen installatiebedrijven Willemsen en Eefting en het zelf opgerichte Sallands Installatie Service, vormen de bedrijven één familie: de Nijhof Groep. “De bedrijven functioneren allemaal op zichzelf en stuk voor stuk hebben ze hun eigen identiteit en specialiteit gehouden. Met elkaar vormen we een mooie krachtenbundel binnen de installatietechniek”, zo vertelt Angelique. “Samen kunnen wij bij vrijwel elk installatievraagstuk helpen. Van nieuwbouw en utiliteitsprojecten tot aan service- en onderhoud voor de mkb’er en installaties voor de particulier. Die particuliere sector hebben we met de overname van Eefting uit Epse vorig jaar heel bewust weer in huis gehaald. Met Nijhof Installatie hebben we namelijk de switch gemaakt van een particuliere organisatie naar een projectenorganisatie. Toch wilden we die particuliere tak niet helemaal loslaten. In het ideale scenario sluit er in de toekomst nog een installatiebedrijf uit de buurt bij ons aan zodat we ons nog meer op die particulier kunnen richten.”

Omslagpunt

Als we het hebben over dé succesfactor van Nijhof, dan hoort samenwerken dus absoluut in dat rijtje thuis. Samenwerken op heel veel verschillende manieren en niveaus. En zowel met andere installatiebedrijven als met bedrijven buiten de branche. “Sinds we dat zijn gaan doen, hebben we grote stappen gezet”, zo zegt Angelique. “De samenwerking binnen de Nijhof Groep is daarvan natuurlijk een mooi voorbeeld, maar daarnaast werken we ook samen met het onderwijs en met andere bedrijven uit de regio.” En daarmee belanden we meteen in een andere belangrijke succesfactor van Nijhof: de focus op talent en persoonlijke ontwikkeling. Een keuze die Angelique heel bewust heeft gemaakt. “Lange tijd na de overname had ik het gevoel dat ik ‘gewoon’ het werk van mijn moeder had overgenomen. Ik voelde de behoefte om binnen het bedrijf op zoek te gaan naar mijn eigen ding. En die vond ik in het thema persoonlijke ontwikkeling. Ik stuitte namelijk op een subsidie om scholing te stimuleren. Ik dacht meteen: ja, dat is mijn ding. Het ontwikkelen van mensen vind ik heel erg leuk en daarnaast vind ik het belangrijk om maatschappelijk betrokken te zijn. Daarin vond ik een hele nieuwe manier van ondernemen. Voor mij was dat wel een omslagpunt, dé manier om een eigen draai te geven aan het bedrijf.”

Angelique grapt zelf weleens dat ze last heeft van het ‘helperssyndroom’. Ze vindt het heel fijn om te kunnen bijdragen aan de groei van andere mensen. Door die enorme drive, zijn de thema’s persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke betrokkenheid verweven geraakt in het DNA van de Nijhof Groep. Zo richtte het bedrijf samen met drie andere lokale ondernemingen Innovatiehub Salland op en creëert het samen met een aantal andere familiebedrijven flexibele woonoplossingen onder de naam Harwoonie. Daarnaast is er met de Salland Tech Academy een eigen opleidingsbedrijf én lanceerde Nijhof een studiefonds voor kinderen van medewerkers. “Michel zegt weleens: ‘Goh, heb je weer een idee?”, zo lacht Angelique. “Voor mij is ondernemen zoveel meer dan alleen geld verdienen. Ik vind het belangrijk dat Nijhof bekend staat als lerende organisatie. Met onze Salland Tech Academy hebben we hier in het pand daarom een eigen leslokaal. Letterlijk in het hart van ons bedrijf. In samenwerking met het onderwijs bereiden we jongeren en zij-instromers hier voor op een baan in de installatietechniek. Zo staat in onze prefab hal een dame die vanuit de zorg komt en heeft gekozen voor een carrièreswitch. Ik vind het zo tof dat ze die keuze heeft durven maken en dat ze nu zo blij en gelukkig is. Het is zo mooi om iemand zich voor je eigen ogen verder te zien ontwikkelen. Ik voel dan echt plaatsvervangende trots.”

Ontdekken

Nijhof doet al ontzettend veel op het gebied van talent en persoonlijke ontwikkeling, maar voor Angelique is dat gedeelte nooit af. Ze kijkt graag om zich heen, gooit haar voelsprieten uit en doet ideeën op bij andere bedrijven. “Ik vind het belangrijk om geïnspireerd te blijven, om steeds weer met nieuwe plannen te komen”, zo vertelt ze daarover. Britt knikt: “Dat is echt helemaal jouw ding ja. En dat kan je ook echt goed.” Angelique: “Als ik iets tofs zie, dan ga ik dat gewoon proberen te doen. Ik krijg daar energie van.” En precies op die manier ontstond een paar jaar geleden ook het Nijhof studiefonds. Het familiebedrijf vierde een prachtig 55-jarig jubileum, maar samen werd er besloten geen spetterend feest te organiseren. Ze investeerden dit geld in een studiefonds voor kinderen van medewerkers. Het doel? Bijdragen aan scholing en het ontwikkelen van talenten. Angelique: “Ik zag dit initiatief bij een ander bedrijf en dacht meteen: dit wil ik ook. Voor jongeren is het namelijk zo belangrijk om in alle rust te kunnen ontdekken waar ze goed in zijn. Met het maandelijkse bedrag uit het studiefonds krijgen ze daarvoor een extra steuntje in de rug. En goed om te benadrukken: het geld mag zeker óók gebruikt worden voor studies, trainingen of cursussen buiten de technieksector. Juist. Ga lekker ontdekken wat jij leuk vindt. Natuurlijk hoop ik dat jonge talenten hun liefde voor techniek ontdekken en misschien ooit bij ons komen werken. Maar wat mij betreft heeft het vooral een hoger doel: zorgen dat jonge talenten in Salland blijven zodat we de leefbaarheid van onze regio kunnen blijven continueren. Vanuit datzelfde doel is natuurlijk ook Innovatiehub Salland ontstaan.”

Leuk feitje: het studiefonds heeft een eigen stichting en de drie kinderen van Angelique vormen samen het bestuur. “Op die manieren kunnen zij zich ook ontwikkelen”, zo glimlacht ze terwijl ze naar haar dochter kijkt. Britt: “Ik vind dat alleen maar heel leuk! Binnenkort ga ik daarom ook aan de slag bij de Innovatiehub. Door alles zelf te ervaren, hoop ik mijn eigen plek binnen dit bedrijf te gaan vinden. Mijn moeder heeft met Nijhof heel duidelijk haar eigen ding gedaan en het is aan mij om zoiets ook voor mezelf te vinden.” Angelique knikt: “Als één van onze kinderen er straks voor kiest om het familiebedrijf over te nemen, dan wil ik ze alle ruimte geven om het lekker op hun eigen manier te doen. Doe je ding, verf alles roze, ga ervoor. Het enige wat ik ze heel duidelijk wil meegeven is dat je als ondernemer ook heel veel kan doen buiten je bedrijf.”

Dit verhaal is overgenomen uit editie oktober 2024 van het Salland Ondernemers Magazine

Deel dit artikel:

Scroll naar boven